Islandsresa 2009

Publié le par Anne

Det
 här är vår resväg på Island. Den följer huvudvägen nr 1, i stort, utom i den nordvästra delen (I,J). Bilden har varit jobbig att ta fram ! Google Maps hittar städer men vägrar att visa resvägar på Island! Man kan undra varför...är det därför att det inte är riktiga vägar?

Dag 1 - Paris - Reykjavik
Flyg Paris - Reykjavik med Icelandair.
Här är det första intrycket man får innan man landar på Island. En brun öken som ryker här och där... Vi hämtar vår lilla Mitsubishi jeep och kör vidare till vårt första hotell, Hotel Edda i
Laugarvatn. Vi lämnar väg nr. 1 ett tag och får smaka på oasfalterad väg för första gången!

Foto: Claudine

Photo: Claudine

På Edda-hotellet, har vi tillgång till dator och gratis Internet. Underbart att kunna skicka nyheter till familjen och följa sina bloggvänner.

Dag 2- Laugarvatn- Kirkjubaejarklaustur

Nu börjar det med krångliga namn!
Vi är fortfarande i civiliserat område och nära sevärdigheter som man kan besöka från huvudstaden under dagen. men eftersom vi är morgonmänniskor (tack vare Pappa!) så inviger vi frukostbuffén och kommer fram till Geysir innan de flesta... Geysir betyder "den som spottar". Det är namnet på en gammal geyser som inte är aktiv längre.  Det är den som gav det internationella namnet "Geyser". Som tur är för turismen så har den närmaste yngre grannen
Strokkur tagit över showen.

Akta er turister! Ni får inte komma ut från markerade stigar med risken att hamna i ett väldigt varmt bad! Förstått?

Gullfoss, imponerande.

Pick-nick nära den lilla flygplatsen från vilken man flyger till Öarna Vestmann (Vestmannaeyjar), som sticker ut längst på horisonten.

Ett landskap som ger associationer...

Utsikt från Vik (Trollklippor)

Dessa små högar är mangjorda. Varje resenär kan lägga till en sten, vilket ger tur för den fortsatta resan.

Foto: min syster Claudine

Foto: Herr automatutlösare

Vi är framme i vårt bondgårds-hotell i Kirkjubaejarklaustur. Man kan också säga Klaustur. Här är våra mysiga stugor i korrugerad plåt vilket är det vanligaste byggmaterialet i ett land där det finns väldigt lite skog.

Dag 3 - Kirkjubaejarklaustur- Höfn

Det finns cirka 75 000 hästar på Island, med en befolkning på 320 000 personer !  Det finns så många att de även används som livsmedel. Pappa frågade i första restaurangen och mycket riktigt, de är ätbara!  Lite senare hittade vi "häst" på menyn i vårt hotell.

Någonstans längst vägen...

Här får man syn på Vatnajökul, den tredje största glaciären i världen efter de som finns vid polerna...

I det här sagolika landskapet har scener filmats för James Bond-filmen "A view to a kill".

Här har utlösaren jobbat igen.

Humar...någonting, kallas restaurangen. Vi trodde att vi skulle äta hummer, men det blev langoustiner istället. Men vad gott det var !  Förresten vi åt god och nyttig mat överallt på ön, tvärtemot vad jag hade läst i guiderna...

Day 4  Höfn-Egilstadir

Det är regnigt idag

Fåren går alltid tre och tre, vet ni varför?

Det är är den enda sträckan där ettan inte är asfalterad. Tur att systern ger lite färg åt lanskapet!

Besök i ett arboretum. Det är här man började experimentera för hundra år sedan för att se vilka trädsorter som skulle klarar sig bäst. Mycket tålamod, det växer inte snabbt under dessa breddgrader!

Tillräckligt ändå för att bygga en mysig stuga...

Day 5 - Egilstadir- Myvatn

Himlen faller ner över våra huvud ... molnen är låga i det här landet.

Att korsa öknen ...

Gården i
Mödrudalur är den högst belägna i landet och en av de mest isolerade ...

Som på många andra ställen på Island, finns en liten kyrka för bara några hus. Här finns också en bensinstation, café och en camping !  Man lever isolerat men har en bra känsla för business!

Det mäktiga vattenfallet Detifoss, det högsta flödet i Europa! Å andra sidan, vägen dit måste vara en av de sämsta i Europa!

Vi är i området Krafla, ett vulkaniskt område som ryker fortfarande! Det senaste utbrottet var i 1984.

Kokande lera. För varmt och frätande för ansiktsbehandling!

Silhouetten som man ser där uppe är en fjällripa. Vi kom inte på detta själva. Det krävde hjälp av en kunnig amerikansk turist utrustad med kikare.

Day 6 - Lake Myvatn

Vi tillbringar en hel dag vid sjön Myvatn. My=Mygga, Vatn=vatten=sjö. Mycket finns det, men de sticker inte.

Faktum att det finns varma källor som värmer upp en del av sjön som inte fryser under vintern och att det finns myggor gör att många fåglar bosätter sig vid sjön. Vissa stannar tom året runt. Det handlar i huvudsak om änder.

Pseudokratrar skapade av gasexplosioner.

Ett väldigt socialt och pratsamt får

Vi besökte en samling uppstoppade fåglar, väldigt bra gjort (Fuglasafn Sigurgeirs) och som gör det möjligt att faktiskt se de fåglar som lever runt sjön och på Island. Här ser man Eider-anden, vilkens dun används för tillverkning av bland annat gosiga kuddar och täcken.

I östra delen av sjön, finns det en del markerade stigar bland lavaformationer och en vulkan som man kan bestiga.

Middag på café Vogafjös Cowshed som serverar lokalt producerade varor och bjuder på utsikt från middagsbordet in i ladugården ! Vilken strålande idé.

Som apéritif serveras nymjölkad mjölk ! Skål !

Utsikten från restaurangen

Dag 7 - Myvatn - Akureyri

Gudafoss= Gudarnas fall. Här kastade man de hedniska symbolerna när Island blev kristet !

Akyreyri, landets näst största stad

Akureyris botaniska trädgård, en oasis av blommor. Samlingar av isländska blommor samt blommor från andra världsdelar. Vi tyckte mycket om denna plats!

Kyrkan

Katten från vårt hotell, Rockys isländska dubbelgångare.

Dag 8 - Akureyri - Varmalhild

Glaumbaer museet. Gård från 1100-talet med byggnader täckta av torv.

Varma källor i Reykir. Här kan man bada. Ingen trängsel och garanterad fri utsikt.

Picknick med utsikt.

Belgisk humor på Island?

Mellan två regnskurar

Dag 9 - Varmalhilld - Holmavik

Pappa jagar vildgäss...

Vi lämnar väg nr 1 och hamnar på icke asfalterad väg som håller på att renoveras... En försmak av den nordvästra delen av landet, uppskattad av fågelskådare och äventyrare. I förgrunden luddiga blommor som man ser överallt på de fuktiga platserna på ön. Vi hittade förstås den uppmärkt i Akureyris botaniska trädgård.

Vi övernattar på en bondgård. Vi delar ett hus med ett italienskt och ett franskt par. Helt representativt för vilka turister man träffar på Island i augusti.

Kaninen bor på hotellet, den är fri. Notera staketet. De ser ut på det viset i området eftersom de är gjorda av drivved av olika storlekar. Det finns alltså nästintill inga skogar, man använder vad man hittar. Hotellägaren förklarar för oss att de kommer hela vägen från Siberien!

Day 10 - Holmavik - Borgarnes

Någon förklarar för oss att fåren oftast går tre och tre eftersom det är mamman med sina två ungar. Men när de blir större, kan man inte se skillnaden.

Tre får på en liten ö! Det är tufft! De bräker åt oss.

En ensam ung säl. I alla fall, vi ser bara en.

Foto: Pappa
Ivory and ivory in perfect harmony....
(svanar och får)

På Snaefellsnes halvön, Stykkisholmurshamnnen. Ganska många turister här. Vi återvänder sakta till civilisationen...

I ändan av halvön finns vulkanen där början av Jules Vernes "resan till jordens medelpunkt" utspelar sig.

Utsikten från vårt hotell "the old English lodge" nära Borganes.

Dag 11 och 12 - Reykjavik.

Reykja-vik: betyder "viken som ryker". Äntligen ser vi några segelbåtar! Vi har inte sett några fritidsbåtar hittills under hela resan. Varför?

Den turistiska gatan är mysig.

Blue Lagoon ligger cirka en halvtimme från Reykjavik. Här tar man egentligen tillvara spillvärme från ett geotermiskt kraftvärmeverk.  Platsen är väldigt populär, lyckligtvis så var vi där redan kl 9:00 innan busslaster med turister anlände.

Här är vi inte i Blue Lagoon längre, men i Reykjavik djurpark. Den är ganska liten, men det är roligt att äntligen få se sälar på nära håll!

Dags för middag. Djurparkens katt får vår uppmärksamhet. Han dyker upp och tittar med stort intresse på de flygande fiskarna! Jag tror han har varit med förr!

Vi skrattade när vi landade i Paris !  Ingen reaktion när vi checkade in väskan. Men den som nästan bröt ryggen när han hanterade min systers lilla väska... tillåt sig att skriva en liten kärlekslapp! Skulle det kunna vara på grund av några lavastenar, eller kan det vara turistbroschyrerna? Obegripligt!

Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :